Markten en mooie natuur. - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Markten en mooie natuur. - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Markten en mooie natuur.

Door: Peggy de Haan

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

23 Juli 2014 | Maleisië, Sandakan

Gisteren was weer een luie dag, met als hoogtepunten: nieuwe hardloopschoenen voor Rob gekocht en zwemmen. Vandaag waren we iets actiever. Vanmorgen even een laatste kijkje in de stad genomen. De markt was het hoofddoel. Je blijft je verbazen op de markt. Bij een aantal kraampjes werd koraal aangeboden. Iets wat ten strengste verboden is. En over de bewaarcondities van het vlees had ik zo mijn twijfels. Terwijl het 32 graden is, hangt het vlees gewoon in de buitenlucht. Op de vismarkt was het een drukte van belang. Wellicht ook omdat op dat moment een tropische bui los barstte.

Om half twee vertrokken we naar het vliegveld voor onze vlucht naar Sandakan. Een vlucht van 50 minuten. Het wachten vooraf duurde twee keer zolang ;) Onderweg vlogen we vlakbij de Mount Kinabalu. Een prachtig gezicht.

Sandakan (stad van de natuur) is een stad aan de oostkant van Sabah aan de Sulu Zee. Het is een stadje met een rijke historie en uitvalsbasis voor het ecotoerisme naar o.a. het Orang Oetan Opvangcentrum en "Turtle island".

William Clarke Cowie was een Schotse avonturier, die rond 1870 op Borneo leefde. Hij leverde aan de Sultan van Sulu geweren en munitie om zich te verdedigen tegen Spaanse veroveraars. Als dank voor de wapens, verleende de Sultan hem het recht om een basiskamp op te zetten op Pulau Timbang, een eiland dat in de baai van Sandakan ligt, waar al een kleine kampung lag, die Suluk heette. Cowie noemde zijn basis "Sandakan". Later verhuisde Sandakan naar het vasteland. In 1983 verplaatsten de koloniale Britten de hoofdstad van Kudat naar Sandakan.

Er ontstond een bouwmanie en Sandakan werd een drukke, moderne stad. De bombardementen van de geallieerden tegen het eind van WOII vernietigde bijna de gehele stad. Sandakan is nu vooral een haven voor de uitvoer van planken en boomstammen. Men zegt nu nog, dat de "Temple of Heaven"in Peking is gebouwd met hout uit Sandakan.

Wij kwamen in het donker en tijdens een onweersbui aan bij ons hotel en beiden vinden we het jammer dat we hier maar heel kort blijven. Het ligt prachtig gelegen midden in de natuur. Morgenochtend vroeg vertrekken we voor een wildlife safari. Gedurende 3 dagen zullen we over de rivier varen en proberen om zoveel mogelijk ongerepte natuur en beesten te spotten. We overnachten in hotels zonder airco ( arme Rob ) en internet. De volgende weblog zal dus een paar dagen op zich laten wachten.