We zijn er! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Door: Rob en Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

12 Juli 2014 | Maleisië, Kuching

Vandaag, of eigenlijk gisteren was het dan zo ver. Op weg naar Borneo via Kuala Lumpur. We hadden stoelen bij de nooduitgang waar je lekker je benen kon strekken . Maar eerst opstaan en op weg naar het vliegveld met Anouck en Daan die ons uit gingen zwaaien. Bij de terminal van Malaysian Airlines stond een lange rij voor het inchecken. Wij hadden onze boarding passen al geprint dus verwachtten dat we bij de bagage drop off onze koffers snel kwijt konden. Niets was minder waar maar na een klein uurtje wachten, konden we toch nog even gezellig wat drinken bij de Starbucks en toen op weg naar het vliegtuig. Blijft even gek zonder Anouck en Daan maar vooruit.

We gingen iets te laat weg maar verder ging de reis voorspoedig. Niet echt geslapen onderweg omdat we om 12.00 al gingen vliegen en om 24.00 Nederlandse tijd ( 6 uur Maleisië tijd ) aankwamen. Weinig turbulentie, lekker eten en een bemanning die pas bij het afscheid even los kwam en toen gezellig mee staan praten. Daarna door via de monorailtrein naar de terminal voor binnenlandse vluchten en daar zitten we nu in een kroeg te wachten tot het 10.00 is. Dus dan maar even blog schrijven. Later ga ik verder.

Borneo is een eiland in Zuidoost-Azië. Met een oppervlakte van ongeveer 744.108 km² is Borneo het op twee na grootste eiland van de wereld; alleen Groenland en Nieuw-Guinea zijn groter. Het eiland Borneo is opgedeeld onder Indonesië en Maleisië. Tevens ligt de kleine onafhankelijke staat Brunei in zijn geheel op Borneo. Het zuidelijke, grootste deel van het eiland behoort tot Indonesië en heet officieel Kalimantan. Het noorden van het eiland behoort tot Maleisië. Dit Oost-Maleisië bestaat uit Sabah, het noordelijke deel van het eiland, en Sarawak, dat in het noordwesten ligt. Sabah en Sarawak worden gezamenlijk ook wel Maleisisch Borneo genoemd. Brunei is een onafhankelijke, relatief kleine staat in het noorden van het eiland. De naam "Borneo" is overigens afkomstig van "Brunei".

Inmiddels zijn we in het hotel in Kuching. Het is even wennen na China maar we schakelen snel om. Maar dat zo meteen. We hebben eerst vier uur gewacht op onze vervolgvlucht dus eerst maar wat drinken, Skypen met Anouck, het vliegveld verkennen en toen was het tijd. We waren mooi op tijd weg met een Boeing 737-800 maar zonder die onwijs ruime plekken die we op de eerste vlucht hadden. Dan eigenlijk nog a la Transavia dus tikkie krap maar het broodje kip (wij denken tonijn) was lekker. Naast me een Maleisiër die niet al te veel gevlogen had en genoot van zijn eten en dat smakkend liet merken. Maar hey, hij had het prima naar zijn zin en nadat ik had laten zien waar de stekker van de koptelefoon zat helemaal tevreden.

Kuching heeft ongeveer 350.000 inwoners en wordt ook wel eens "Cat City" (Stad van de Katten) genoemd. Het Maleise woord voor "kat" is "kuching", hoewel hier op Borneo het woord "pusa" voor het woord "kat wordt gebruikt. Kuching is de hoofdstad van Sarawak en vooral beroemd om haar Brits-koloniale verleden. De stad bestaat uit twee delen. Chinezen wonen op de zuidelijke oever van de Sarawak-rivier, de Maleiers aan de noordelijke kant. Aan de rivier vindt u de Main Bazaar met fonteinen, tuinen, leuke winkeltjes en heerlijk geurende eetstalletjes.. Het centrum van de stad wordt overheerst door Chinese winkelstraatjes en Chinese tempels, waaronder de Tua Pek Gong.

Toen we geland waren hadden we snel de koffers en bij de uitgang stond de taxichauffeur al op ons te wachten. Binnen een half uur ingecheckt in het hotel, waar gelijk het Nederlands elftal ter sprake kwam. Het WK-voetbal leeft hier enorm. Overal kan je de wedstrijden bekijken. We hebben een mooie, tikkie gedateerde, kamer op de twaalfde etage met mooi uitzicht. Toen we op de kamer waren was opa effe moe dus ik ben gaan slapen terwijl Peg de koffers uitpakte. Nadat ik een uurtje had geslapen, hebben wij de omgeving verkend, een Chinese tempel bezocht ( midden op een druk verkeersplein ) en wat gedronken. Het is hier best wel warm maar wel uit te houden. Graadje of 32 en toen we van de boulevard afkwamen al 28 graden en het wordt 25 graden. Prima te doen toch? Vanavond gaan we ergens eten in de buurt en dan niet te laat slapen. De kamer is lekker koel en dat is toch wel heel erg lekker.

• 12 Juli 2014 - 14:07

Diny De Roo:

Dat wordt weer een paar weken genieten van prachtige plaatjes.
    Heel fijne tijd en lekker genieten.

• 12 Juli 2014 - 14:45

Tanja:

Leuk hoor!
    Fijne vakantie en ik wacht op het volgende reisverslag;-)

• 13 Juli 2014 - 09:26

Mieke:

Hele fijne vakantie, geniet ervan, en kijk al uit naar jullie verslagen en foto's

• 13 Juli 2014 - 10:07

Henny:

Als jullie net zoveel genieten als ik van jullie reisverslag en foto's dan hebben jullie een top vakantie.
    Veel plezier!

Tags: Borneo, Kuching