Vreemde bizarre dag - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Vreemde bizarre dag - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Vreemde bizarre dag

Door: Peggy de Haan

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

18 Juli 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Gisteren hadden we een luie dag aan het zwembad en op de hotelkamer. ’s Avonds gingen we niet te laat slapen, want we moesten al weer vroeg op om naar het vliegveld te gaan. Even na twaalven werden we wakker van de telefoon. Breaking news. Heel erg nieuws. De vlucht die wij nog maar zeven dagen daarvoor hadden genomen, was verongelukt. Waarschijnlijk met een raket beschoten. Vreselijk nieuws voor alle nabestaanden. En doordat wij zelf die vlucht hadden gehad en er zoveel Nederlanders en ook mensen uit andere landen bij betrokken zijn, kwam het hard aan. Woorden schieten te kort. We waren meteen klaar wakker en zetten de tv aan. Op de tv-zenders van Maleisië waren gewoon tv-series te zien en heel even een kort journaal. CNN zond meer uit en we volgen het nieuws op de voet. Ook even een skype-gesprek met Anouck en mijn ouders die ook geschrokken waren. Rond twee uur besloten we toch maar te gaan slapen. Na een ietwat onrustige nacht ging de wekker al vroeg, want we gingen op weg naar Kota Kinabalu. Meteen weer de volgende dag weer vliegen bracht toch allerlei gevoelens boven.

De vlucht ging gelukkig goed. Tijdens de vlucht zagen we regelmatig kale stukken grond. Helaas gaat de ontbossing hier nog steeds door en wordt het regenwoud vervangen door palmbomen. Die bomen leveren palmolie dat wij weer in heel veel producten gebruiken. Unilever is een van de grote fabrikanten die hier palmolie koopt. We hadden een tussenstop in Mulu. Daar moesten we even uit het vliegtuig, een stempel halen bij de immigratiedienst, omlopen, weer een stempel halen en niet veel later mochten we weer het vliegtuig in. Rond twee uur waren we in het hotel en nadat we de spullen hadden uitgepakt, gingen we even het hotel en een stukje stad verkennen.

Kota Kinabalu, is de hoofdstad van Sabah, beter bekend bij de bevolking als KK. Voor de stad ligt de zee en aan de achterzijde ligt de majestueuze Mount Kinabalu. Kota Kinabalu is een stad met opwindende contrasten, omdat de bevolking uit vele etnische groepen bestaat. De huidige bevolking van Sabah bestaat uit zo'n 32 verschillende etnische bevolkingsgroepen. Van de zeenomaden (Sea Gypsies) aan de oostkust tot de geïsoleerde stammen die in het binnenland stroomopwaarts wonen. De veelheid aan verschillende godsdiensten en de economische gelijkheid heeft in tot harmonie en vrede geleid in deze multiculturele samenleving.
De hoofdstad is een klassieke Maleise stad. Veel rechte straten en in het centrum veel aaneen geregen winkeltjes en cafeetjes. Je hebt hier talloze eetkraampjes langs de weg waar veel gebruik van wordt gemaakt. Wij kozen voor de meest veilige weg en gingen eten in een restaurant nadat we eerst van de zonsondergang hadden genoten.

• 18 Juli 2014 - 15:35

Patricia:

Ik krijg voor het eerst jullie blog binnen dus als je mijn reacties gemist hebt dan klopt dat.

• 18 Juli 2014 - 21:56

Rosalie:

Ja echt zo bizar... Heel blij dat jullie niet op deze vlucht zaten!