Mooie eerste volle dag in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Mooie eerste volle dag in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Mooie eerste volle dag in Bangkok

Door: Rob en Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

10 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Na een heerlijk diner waarbij we lekker Thais aten, ging het licht al snel letterlijk en figuurlijk uit. De nacht ervoor hadden we allebei weinig geslapen in het vliegtuig, dus om half negen onze tijd ( half vier in de middag bij jullie ) lagen we allebei al lekker te slapen. Om zeven uur ging de wekker alweer.

In de ontbijtzaal was er een mega uitgebreid ontbijt en daar namen we rustig de tijd voor. Daarna even naar boven spullen pakken en gaan. Beneden stonden onze gids en chauffeur al te wachten en gingen we op weg naar de eerste stop, de drijvende markt. Op 140 km buiten Bangkok liggen de beroemde drijvende markten: Damnoen Saduak Floating Market. Na anderhalf uur in de auto kwamen we bij een steiger aan. Vandaar vertrokken de bootjes naar de markt. Je voer door de natuur maar kwam ook langs huizen op palen. Bij de steiger aangekomen, besloot ik niet in de boot te gaan en ging Peggy met de gids op weg de rivier af. Ik werd door de chauffeur meegenomen naar de aankomstplek en neer gezet in een typisch Nederlands koffiehuis met de naam “Bakje Koffie”. Ik bedoel maar, hoe thuis kun je je voelen.

Toen ik de koffie, sterk gezet overigens, op had ging ik op zoek naar de steiger waar Peggy weer aan zou komen en toen ik daar liep, zag ik de gasten die voor haar waren vertrokken aankomen en vlak daarachter, gewapend met video en fotocamera Peggy.
Nadat Peg ontscheept was op weg langs de diverse kraampjes die dan de markt moest voorstellen. Toch een tikkie klein maar wel leuk om te zien. Terug in de auto kregen we gelijk een flesje water en een verkoelingsdoekje. Dat kregen we elke keer zodra we in de auto waren. Lekker verfrissend

Daarna gingen we op weg naar de grote liggende Boeddha Wat Pho en yep, hij was mega. Hij is echt immens groot en goud. De voetzolen zijn prachtig ingelegd met parelmoer. Rond het gebouw staat de grootste collectie Boeddha beelden van Thailand. Het is mooi te zien hoe alles is versierd en zelfs het gebouw dat om de boeddha heen is gebouwd is schitterend. Inmiddels was het een uur geworden en tijd voor de lunch. In een restaurantje aan de rivier was een lopend buffet en aten we onze buikjes rond.

Na de lunch gingen we op weg naar het koninklijk paleis. Onze koning was er al geweest dus tja, dan kan je niet achter blijven toch?
Het Koninklijk Paleis in Bangkok is een ommuurd gebouwencomplex, dat dienst deed als koninklijke residentie van het eind van de 18e eeuw tot het midden van de 20e eeuw. Koning Rama I, de eerste koning van de Chakri-dynastie, startte de bouw van het paleis in 1782. De huidige koning van Thailand, Bhumibol, woont niet meer in dit Koninklijk Paleis maar in het modernere Chitraladapaleis in de wijk Dusit. Het gehele complex omvat 218.400 vierkante meter en wordt volledig omzoomd door een witte muur van 1,9 kilometer. Het hele paleis is indrukwekkend en het ene gebouw nog mooier dan de andere. Het is zeer groot en gelukkig waaide het vandaag want de zon scheen volop en het zweet liep over ons lijf. Mede omdat we in het paleis net gekleed moesten zijn, wat inhield een sarong of lange broek. Rob trok zijn spijkerbroek aan. Peggy koos voor de koelere sarong.

Op alle drie de locaties waar we vandaag kwamen, struikelde je haast over de Chinezen. Onze gids wist te vertellen dat dit jaar al meer dan een miljoen Chinezen naar Bangkok waren gekomen. Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten voor Bangkok. De stad staat op de 4e plaats (na New York, Londen en Parijs) wat betreft inkomsten uit buitenlands toerisme. Bezoekers aan de stad gaven in 2013 ruim 14 miljard dollar uit.

De gids vertelde veel en we zijn weer een stuk wijzer. Al ben ik zaken zoals goedendag en dank u alweer vergeten. Wat wij wel hebben onthouden is dat de volledige naam van Bangkok de langste stadsnaam ter wereld is. Met maar liefst 172 letters: Krungthepmahanakhon Amonratankosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Nophosin Ratchathaniburirom Udomrathaniwetmahasa Amonphiman Awatansathit Sakkathatiya Witsanukamprasit. Dit betekent: Stad der Engelen, Grote Stad der Onsterfelijken, Prachtige Stad van de Negen Edelstenen, Zetel van de Koning, Stad van Koninklijke Paleizen, Huis van de Vleesgeworden Goden, Gebouwd door Visvakarman in Opdracht van Indra. De Thai noemen hun hoofdstad meestal Krung Threp of ‘Engelenstad’.

Nu eerst even uitrusten en vanavond weg met een ex-collega van me, Methika. Maar eerst even afkoelen aan het zwembad……

• 10 Juli 2015 - 13:51

Anouck:

Supermooie foto;s!

Die foto van de monnik vind ik echt geweldig!

xxx

• 10 Juli 2015 - 14:55

John Sleijpen:

Supermooie foto's zijn het weer , mooi om jullie weer te gaan volgen , verheug me op het volgende verslag en de foto's ,

• 11 Juli 2015 - 12:36

Hans/Ria:

Veel bekende dingen in jullie verhaal gelezen, zoals de boeddha van ongeveer 12 m. en ook de drijvende markt met de boot er naar toe varen vonden wij indertijd prachtig. Leuk dit alles te lezen van jullie dat doet bij ons de herinnering herleven. Ik herinner me op het terrein van het Koninklijk paleis een schildwacht en wat je ook deed om hem een reactie te ontlokken lukte niet onbeweeglijk bleef hij voor zich uit staren. Ik neem aan dat jullie ook nog gaan varen via de klongs. We horen het wel. Jongens veel plezier en tot jullie volgende verhaal met foto's. Gr. HaRi.

• 11 Juli 2015 - 12:45

Rosalie:

Mooi verslag en gave foto's weer! xx

Verslag uit: Thailand, Bangkok

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.