Indrukwekkende dag - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Indrukwekkende dag - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende dag

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

11 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Gisteravond hebben we gezellig met Rob's ex-collega Methika gegeten in een Thais restaurant. Zij nam nog een collega mee en samen kozen zij het eten uit. We aten het ene na het andere lekkere gerecht.

Vanmorgen ging de wekker alweer om 7 uur. Wie bedenkt dit toch? O, wacht dat ben ik zelf. Na het heerlijke ontbijt stonden onze gids en chauffeur al te wachten. We gingen allereerst op weg naar het JEATH museum. De naam zelf is een afkorting, samengesteld uit de eerste letters van de namen van de landen die bij de Tweede Wereldoorlog in dit gebied betrokken waren: Japan, Engeland, Australië, Thailand en Holland. Krijgsgevangenen uit Engeland, Australië en Holland bouwden mee aan de Death Railway, de dodenspoorweg. Japan oefende de controle uit over deze krijgsgevangenen samen met Koreaanse bewakers die hiërarchisch onder de Japanners stonden.

In dit museum bewaart men verschillende vondsten uit de jaren 1942-1943 toen er aan de dodenspoorweg werd gebouwd. Het gedeelte van de spoorlijn dat toen de dodenspoorbaan vormde, was 415 km lang. Het was de strategische toevoerweg voor het Japanse leger vanuit Thailand naar Burma. In september 1942 begon men met de bouw in zowel Thailand als Burma en in de late herfst van 1943 ontmoette men elkaar. Het plan was dat de bouw vijf jaar zou duren maar het Japanse leger dreef zijn gevangenen zo bruut op dat het traject al na zestien maanden was voltooid. Er stierven ruim 165.000 gevangenen aan ondervoeding, tropische ziektes, het harde werk en de mishandeling. Daaronder waren 2850 Nederlanders.

De brug over de rivier de Kwai was een belangrijk punt op het traject en werd daarom vaak door vliegtuigen van de geallieerden gebombardeerd.

Na het museum gingen we naar een begraafplaats waar o.a. negenhonderd Nederlanders zijn begraven. Het zien van al die jong gestorven soldaten maakte op ons beiden een diepe emotionele indruk.

Vervolgens bezochten we de brug over de River Kwai. Hier wemelde het weer van de toeristen die met moeite opzij gingen toen de trein eraan kwam. Nadat de trein was gepasseerd hebben we zelf ook nog over de brug gelopen. De auto bracht ons daarna naar een treinstation waar we op de trein stapten en over een stuk van de dodenspoorweg reden. Onvoorstelbaar dat dit door mensenhanden is gebouwd zonder goed gereedschap. Bodem en rotsen werden gebroken met scheppen, pikhouwelen en schoffels. De meeste bruggen langs de spoorlijn waren gemaakt van hout dat in het omliggende oerwoud was gekapt.

Na de lekkere Thaise lunch bezochten we Hell Fire Pass. Hier was ook een museum waar we met een koptelefoon op in het Nederlands uitleg kregen. Daarna daalden we af en liepen we een stuk van de spoorlijn. Tientallen meters diep was er uitgehakt voor de spoorlijn. De hele dag hebben we ons verbaasd over de wreedheden die mensen elkaar aandeden en helaas nog steeds aandoen.

Het werd toen tijd voor wat vertier. We gingen naar een waterval. Onderweg kwamen we nog brutale apen en een ceremonie tegen. De waterval viel tegen. Het hoort hier allang regenseizoen te zijn, maar de regen blijft uit. Het zelfs zo dat er de afgelopen dagen natriumchloride in de lucht is gespoten. De regering hoopt zo de luchtvochtigheid te verhogen en wolken te vormen. Doordat de regen uitblijft, stellen de watervallen niet veel voor. Dat is op zich jammer voor de toeristen, maar veel belangrijker is dat de rijstoogst dreigt te mislukken als er niet snel regen valt.

Rond half zeven waren we weer terug in het hotel. Nog steeds onder de indruk van wat we vandaag hebben gezien. Straks alle spullen inpakken want morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming: Chiang Mia in het noorden van Thailand.

• 12 Juli 2015 - 08:40

Hans/Ria:

Hoe zijn de weersomstandigheden is het om uit te houden? Ik mis 1 ding in jullie verhaal over het bezoek aan de brug en de begraafplaats. Er bestond toen de mogelijkheid om een stukje met de trein over de voormalige Birma spoorlijn te rijden.
    Vandaag gaan jullie naar Chang Mai, zijn benieuwd naar jullie belevenissen aldaar. Veel plezier, gr. HaR$i

• 12 Juli 2015 - 15:05

Rob En Peggy De Haan:

De weersomstandigheden vallen goed mee. Het is wel warm, maar niet te warm.

We hebben gisteren wel met de trein gereden over de Birma spoorlijn, Als het goed is, staat het ook in het verslag en zijn er een paar foto's van.

• 12 Juli 2015 - 21:18

Ingeid:

Mooie plaatjes en verhalen. Ik heb even goed ingezoomd op die man op de spoorbrug. Het is echt Rob!!?? Griezelig hoor
    Veel plezier verder

Verslag uit: Thailand, Bangkok

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.