Prachtige waterval - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Prachtige waterval - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Prachtige waterval

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

16 Juli 2015 | Laos, Luang Prabang

Vandaag zag ik een van de mooiste natuurwonderen in mijn leven. We gingen met een 4-wheeldrive tuk tuk op weg naar de Kuang Si waterval. Een ritje van drie kwartier waarbij we door leuke dorpjes en mooie natuur reden.

De Kuang Si waterval is één van de grootste watervallen in Laos. De waterval ligt circa dertig kilometer ten zuiden van de stad. De waterval is opgebouwd uit tufsteen. Dit wordt gevormd doordat kalkhoudend water van de rivier steeds nieuwe laagjes kalk achterlaat op organisch materiaal (mos, takjes, blaadjes). De Kuang si waterval is één van de mooiste watervallen van Azië. In het regenseizoen van 2001 is het onderste gedeelte van de waterval ernstig beschadigd geraakt. Tot dat moment was er onderaan de waterval een groot bassin en enkele kleinere poeltjes afgeschermd door hoge tufsteenwanden. Deze zijn door instorting verloren gegaan.

De waterval blijft echter prachtig met zijn azuurblauwe water. Het water is zo blauw door de aanraking met Calciumnitraat. Voordat we bij de waterval waren, liepen we langs een berenopvangcentrum. Hier worden beren opgevangen die van de stropers gered zijn. Al snel daarna kwamen we aan bij het onderste bassin. Er zijn in totaal vier niveaus. Bij het vierde niveau heb je een goed uitzicht op de waterval zelf. Nadat we weer naar beneden waren afgedaald, was het tijd voor een frisse duik. Het water was niet ijskoud, maar heerlijk fris. Na een uurtje in het heerlijke water moest ik er helaas alweer uit, want de tuk tuk chauffeur wachtte op ons.

Vanmiddag deden we het rustig aan. Dat wil zeggen: Rob bleef op de kamer met de computer en Peggy ging een boekje lezen bij het zwembad. Straks uit eten en een taxi regelen voor overmorgen. Maar eerst nog nagenieten van de waterval. Ik hoop dat de foto's een beetje kunnen weergeven wat wij vandaag hebben gezien.

Bedankt voor alle leuke reacties. We lezen ze allemaal.

• 16 Juli 2015 - 13:01

Mieke:

Ziet er echt fantastisch uit, veel plezier nog en geniet ervan x

• 16 Juli 2015 - 13:06

Huib Schat:

Mooie plaatjes weer Peggy ( neem aan dat Rob ze niet maakt)
    Ook nog foto's van de beren gemaakt?
    Geniet van jullie mooie reis!
    Xxx ook van Fransman!

• 16 Juli 2015 - 20:09

Anouck:

Die waterval... Zo mooi!! Had er graag in gezwommen!

Die foto met papa haha

• 17 Juli 2015 - 09:38

Hans/Ria:

Prachtige foto's van een schitterende omgeving. Ook zo nu en dan even relaxen het hoort er allemaal bij. Kijken uit naar de volgende serie verhalen gelardeerd met mooie foto's. Gr. Hans/Ria

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.