Tradities en mooie uitzichten - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Tradities en mooie uitzichten - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Tradities en mooie uitzichten

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

17 Juli 2015 | Laos, Luang Prabang

Bij zonsopgang kleuren de straten van Luang Prabang oranje. Niet van de zon, maar van de honderden monniken die elke ochtend in stilte door de straten trekken voor de aalmoesceremonie. Langs de kant van de weg staan honderden mensen die de manden die de monniken dragen vullen met rijst, fruit, koekjes en andere giften. Deze processie vindt elke morgen plaats en vanmorgen waren wij daar getuigen van. Oké, het was vroeg op staan ( vijf uur ) en het ging plenzen, mar toch was het een mooie traditie om bij het wonen. Over de giften gaan twee verhalen de ronde. De reisboeken vertellen dat het eten voor de monniken zelf is. Ze eten maar een keer per dag. In ons hotel vertelden ze dat de giften naar weeskinderen gaan. Hoe dan ook, het komt goed terecht.

Rond zes uur waren we weer terug in het hotel en doken we het bed weer in. In de loop van de ochtend gingen we nog naar het plaatsje. Toen het begon te regenen, doken we even een cafe in, maar zodra het droog was, besloten we de Phu Si heuvel te beklimmen. Deze heuvel ligt pal in het midden van Luang Prabang. Op de flanken van Phu Si vind je enkele tempels, maar Phu Si is vooral de moeite waard omwille van het adembenemend mooie uitzicht vanop de top van de heuvel. Het was even klimmen, maar na 329 treden word je beloond met een wijds uitzicht over de stad.

In en rond de tempels van Luang Prabang kom je heel wat monniken tegen. Velen van hen zijn jonge monniken die speciaal naar Luang Prabang komen voor enkele maanden. Ze krijgen hier immers een goede opleiding én kunnen hun talen oefenen met de vele toeristen die ze er zien.

Na een heerlijke lunch bij de bakker liepen we weer terug naar de kamer en begon ons middagritueel. Rob bleef op de kamer lekker computeren en ik las een boekje bij het zwembad. Het zonnetje scheen inmiddels lekker. Morgen gaan we deze mooie plek alweer verlaten. Op naar de volgende bestemming.

• 19 Juli 2015 - 09:19

Hans/Ria:

Als dier ben je in het verre Oosten slecht af. Die vogeltjes eindigen niet in een kooitje maar ik de pan denken wij. Jullie waren eerst in Thailand en nu dus Laos, merken jullie opvallende verschillen tussen deze 2 landen? Fijne dagen en wat ik uit jullie verhaal opmaak wat beter weer. Gr. Hans/Ria.

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.