Gastvrij Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Gastvrij Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Gastvrij Cambodja

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

22 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanmorgen lieten we Laos achter ons en vlogen via Bangkok naar Siem Reap in Cambodja. We vlogen weer met Bangkok Airways. Een maatschappij die ik iedereen kan aanraden. De eerste vlucht vlogen we met een Airbus en die was maar voor een kwart gevuld. Ruimte zat dus. Na een uurtje wachten, gingen we met een ATR ( propellervliegtuig ) door naar Sien Reap. Op zich een goede vlucht, al was de landing aan de stevige kant en hadden we ook wat turbulentie. Toen we opstonden, was Rob dan ook verbaasd dat achterin het vliegtuig een meneer nog lag te slapen, waarop ik zei: joh, die is dood. Toen we langs de meneer naar de uitgang liepen, zag ik dat hij niet ademde. Rob geloofde het nog niet helemaal, maar toen even daarna de ambulance met sirenes kwam aanrijden, begon hij het toch ook te geloven.

Een visum aanvragen op Laos was al een verhaal op zicht, maar Cambodja kan er ook wat van. Niet gelogen, er zaten veertien mensen op een rij. Bij meneer 1 leverde je de visumaanvraag in samen met 30 dollar. Vervolgens ging het langs dertien anderen voordat je aan het einde van die rij je paspoort weer terug kreeg. Sowieso, is hier veel bureaucratie. In het vliegtuig moesten we vier formulieren invullen: visumaanvraag, formulier over je gezondheidstoestand, een formulier of je iets had aan te geven en een normaal immigratieformulier. Al deze formulieren moesten weer bij iemand anders worden ingeleverd.

De hoteltaxi stond al op ons te wachten met een allervriendelijkste dame erin. Ze maakte ons op weg naar het hotel al wat wegwijs. De eerste indruk van Cambodja is weer totaal anders dan Laos en Thailand, Cambodja is een bestemming in opkomst. Een zwarte recente geschiedenis bracht het land terug bij af; de wederopbouw is nog steeds in volle gang. Een zeer oude geschiedenis vormt echter de rode lijn door het huidige land. In het huidige Cambodja vind je het grootste religieuze complex op aarde; Angkor. Ditzelfde Angkor vormt nu de voornaamste bron van inkomsten voor het land en veel van haar inwoners. Toerisme is waar het allemaal om draait en jaarlijks bezoeken steeds meer mensen de prachtige schatten van Cambodja.

Het hotel overtrof ook onze stoutste verwachtingen. In eerste instantie had ik een normale kamer hier geboekt. In april was er echter een aanbieding voor de Residence suite. Niet veel duurder, maar met taxi ophaalservice, 2 uur massage en een diner voor twee. De suite is onwijs groot en heeft een mooi balkon dat uitkijkt op de stad. Sowieso is het hele hotel een aanrader. Nadat we ons gesetteld hadden, zijn we nog even naar het zwembad gegaan. De zon was al achter het hotel verdwenen, maar we zagen een lekkere blauwe lucht. Goed teken dus.

Vervolgens zijn we een hapje gaan eten, dollars pinnen ( het betaalmiddel hier ) en een beetje rond gaan lopen. Siem Reap is een forse stad in Cambodja; toch doet het geheel nog steeds kleinschalig aan. Het is er lekker Aziatisch rommelig; honderden brommertjes, fietsen, voetgangers, tuk tuks, auto's, taxi's en bussen rijden allemaal langs elkaar op de toch vrij brede wegen van deze stad. Vroeger was Siem Reap een klein dorp; dat langzaam uitgroeide tot een van de toeristische centra van het land. Ga je naar Phnom Penh voor de recente (gruwelijke) geschiedenis; reizigers bezoeken Siem Reap voor vooral het enorm oude en enorm grote tempelcomplex Angkor. Siem Reap betekent overigens 'Siam verslagen' dat duidt op de gewonnen veldslag in vroegere tijden. Dit is overigens tevens de reden dat alleen Bangkok Air direct vanaf de Thaise hoofdstad Bangkok op Siem Reap vliegt; Thai Airlines vliegt er niet op. De mensen lijken hier nog vriendelijker dan in Laos.

Zoals het ernaar uitziet, gaan we ons ook hier prima vermaken.

• 22 Juli 2015 - 15:54

Patricia:

Net terug van vakantie en nu alle verhalen van jullie weer gelezen.
    Erg mooi en indrukwekkend allemaal.
    Wij zijn dan maar naar italie geweest,maar ook daar was het schitterend.
    Ieder land heeft heeft zo zijn eigen charmes.
    Geniet van jullie dagen in Cambodja.

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.