Drukke stad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Drukke stad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Drukke stad

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

27 Juli 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag namen we de tuk tuk en lieten ons door de stad rijden. Phnom Penh is druk, stoffig en heel erg in ontwikkeling. Het verschil met Bangkok is enorm. Het is goed te zien dat Cambodja nog een stuk armer is dan Thailand. De stad leeft door het vele verkeer op straat. Voornamelijk de tuk tuks en brommertjes rijden je bijna van je sokken. Regelmatig kom je spookrijders tegen. Het lijkt wel alsof iedereen een brommer heeft in Phnom Penh. Heb je namelijk geen brommer, dan heb je een Lexus of een grote Toyota. De verschillen in Cambodja tussen arm en rijk zijn groot. Wanneer je het geld hebt voor een auto, lijkt het hier de trend om dan ook gelijk een grote SUV aan te schaffen, denk aan Lexus of Hummer (met de merknaam megagroot op de zijkant van de auto). Als je geld hebt, moet je het natuurlijk wel laten zien!

Aangezien het toerisme in Cambodja, juist door de oorlog in de jaren '70, een tijd heeft stilgestaan, is het land nog niet dermate sterk ontwikkeld als haar buurlanden Thailand en Vietnam. Er zijn meer bedelaars en wat ook opvalt zijn de vele kinderen die op straat spullen proberen te verkopen aan toeristen, of gewoon met hun babybroertje of -zusje rondlopen om geld te vragen. Ook niet gek als je hoort dat het gemiddelde salaris hier $300/400,- per jaar is.

We reden door de hele stad en namen ook nog een kijkje aan de overkant van de Tonlé Sap rivier. Daar wordt hard gewerkt aan het nieuwe Phnom Penh. Er staan grote, moderne gebouwen en ook de infrastructuur is al helemaal in orde.

Morgenmiddag vertrekken we naar Bangkok waar we Ed, Nan, Sven en Bibi hopen te zien. Als alles goed gaat, nemen zij vanavond het vliegtuig naar Bangkok. Overmorgen vliegen wij dan weer terug naar Nederland en gaan zij naar het zuiden.

Samengevat waren onze dagen in Cambodja echt geweldig! Waar Bangkok steeds meer 'westers' aan het worden is, voelt het hier nog meer aan als het 'echte' Azië. Het is, afgezien van Angkor Wat, niet al te toeristisch en de bevolking is er stukken armer. Cambodja is een prachtig land, waar we zeker nog wel eens naar terug willen, om meer van het binnenland te zien.

• 27 Juli 2015 - 13:56

Hans/Ria:

Dus het zit er bijna op, Peg door jouw verhalen hebben wij ons een moment in Azië gewaand. Het waren mooie weergaven van jullie doen en laten daar. Tot slot een leuke ontmoeting met broer en zus(schoon) in Bangkok die daarna doorgaan naar het Zuiden, waar is dit? We zullen de verhalen en foto's missen. Wensen jullie overmorgen een goede- en veilige vlucht huiswaarts.Gr. Hans/Ria.

• 27 Juli 2015 - 17:37

Carla :

Het ziet er allemaal prachtig uit. Nog ff genieten en dan een goede reis naar huis gewenst.
    Groetjes van ons allemaal

• 27 Juli 2015 - 19:26

Peter:

Was erg leuk om de verhalen te lezen, met alle foto's erbij een mooi beeld van deze Aziatische landen.
    Een goede en veilige terugreis

gr Peter

• 27 Juli 2015 - 20:01

Patricia:

Bedankt voor het gidsen door deze indrukwekkende landen en een goede vlucht naar huis!
    Xx

• 27 Juli 2015 - 21:57

Rosalie:

Bedankt voor jullie fijne verslagen en prachtige foto's. Veel plezier met de familie en alvast een goeie terugreis toegewenst! xx

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.