Tweede dag in Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Tweede dag in Kuching - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Kuching

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

13 Juli 2014 | Maleisië, Kuching

Gisteravond hebben we heerlijk gegeten bij James Brooke Bistro met uitzicht op de Sarawak rivier. Wie is toch die James Brooke? Zijn naam komen we overal tegen We slaan de geschiedenisboeken erop na. Sarawak behoorde ooit tot de "Sultan of Brunei's Empire". Maar de Britse avonturier James Brooke heeft Sarawak overgenomen na een deal met de Sultan. Hij regeerde van 18 augustus 1842 tot 11 juni 1868. Drie generaties hebben geregeerd over Sarawak (James Brooke, Charles Brooke and Vyner Brooke). Maar na de tweede wereldoorlog gaf de kleinzoon Vyner Brooke Sarawak aan de Britse regering. De Britten hebben er niet lang plezier van gehad. Op 31 Augustus 1957 werd de Independent Federation of Malaya werd gevormd. Op 9 Juli 1963 is de staat Maleisië is geboren, inclusief de mini-staat Singapore. In 1965 werd Singapore onafhankelijk van Maleisië.

Om negen uur waren we terug op de kamer en vielen langzamerhand de ogen dicht. Ik had op dat moment al 32 uur niet echt geslapen. Na een heerlijke nachtrust werd ik om 6.30 u wakker. Snel even de uitslag van Nederland – Brazilië gecheckt, wat verslagen daarover gelezen en gechat met Anouck die op dat moment nog naar bed moest. Rob lag nog lekker te slapen en een uurtje later heb ik mij nog maar even omgedraaid en geslapen tot half tien.

Na het ontbijt zijn we met de taxi naar de Tamu of Sunday Market gegaan. In veel plaatsen wordt een tamu gehouden. Dit is een zondagsmarkt die eigenlijk al op zaterdagavond begint. De tamu is door de Engelsen geïntroduceerd. In de tijd dat de verschillende stammen met elkaar nog op voet van oorlog leefden, hebben de Engelsen de stammen gedwongen om op zondag op het grote plein in de stad bij elkaar te komen. Het doel was de contacten te bevorderen en zo de stamoorlogen te verbannen. De stammen begonnen diverse producten met elkaar uit te wisselen en zo is van lieverlee de tamu omgetoverd tot een markt voor heel verschillende producten. Je kan er niet alleen eten, wordt klaargemaakt terwijl je staat te kijken, maar ook vlees, kip, vis en veel groentes zijn te koop. De tamu ligt op anderhalf uur lopen van ons hotel, dus terug namen we ook maar een taxi. Ik ben daarna lekker naar het zwembad gegaan terwijl Rob op de kamer een dutje deed. Het was heerlijk in het zwembad, maar aangezien de zon heel fel was, durfde ik toch niet te lang te blijven. Dus na ruim een uur ben ik Rob wakker gaan maken. We hebben even wat broodjes ( helaas nog geen Bread Talk gevonden ) en drinken gehaald. Het plan was om daarna weer op stap te gaan, maar aangezien rondom ons allemaal regenbuien hingen, hebben we dat maar even uitgesteld.

Aan het einde van de middag was het dan toch droog en gingen we op pad. Verspreid door het koloniale hart van de stad staan de gebouwen die zo’n belangrijke rol hebben gespeeld tijdens het bewind van James, Charles en Vyner Brooke. Heel apart om te zien dat die mooie gebouwen vaak een KFC, Starbucks of een andere multinational huisvesten. Via Chinatown liepen we terug naar het restaurant waar we gisteren ook aten.

Tip: heb je een gevoelige maag of moet je nog ontbijten, sla het eerste deel van de foto’s dan maar over ;)

• 14 Juli 2014 - 09:26

Hans/Ria:

Evenals op jullie vorige reizen ook nu weer mooie verhalen over jullie belevenissen en tevens een duidelijke beschrijving van de omgeving waar jullie je bevinden. Nog veel plezier, we volgen jullie. Gr. Hans/Ria.

• 14 Juli 2014 - 11:42

Ingrid:

Leuk om over jullie reis te lezen. Veel is onbekend voor mij. Wat is Bread talk bijvoorbeeld?

• 14 Juli 2014 - 17:33

Rob En Peggy De Haan:

Breadtalk is een keten van broodjeszaken door Azië waar je heerlijke broodjes kunt eten. Aanrader.

• 14 Juli 2014 - 22:23

Rosalie:

Leuk, die extra info in jullie verslagen.