Bergstammen, witte tempel en geiser - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Bergstammen, witte tempel en geiser - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Bergstammen, witte tempel en geiser

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

13 Juli 2015 | Thailand, Chiang Rai

Vandaag ging de wekker wederom vroeg want er stond ons een lange dag te wachten. Om zeven uur stonden de gids en chauffeur al op ons te wachten. De gids was een half jaar geleden op Nederlandse cursus in Brugge geweest en sprak goed Nederlands. Dus dat was makkelijk communiceren.

Allereerst gingen we op weg naar Chiang Rai via een mooie bergweg. Onderweg kwamen we verschillende bergstammen tegen en ook langnekken. Als meisjes tweeënhalf jaar oud zijn, krijgen ze de nekringen om. Ook om de benen worden ringen gedaan. Deze worden dag en nacht gedragen en wegen maximaal 14 kg. De nekring dient ter bescherming tegen wilde dieren. Nu kunnen ze immers niet bij de nek worden gegrepen.

Deze streek staat bekend om zijn ananas. Kleiner maar zoeter dan normale ananas. We zagen de ananas ook groeien aan struiken en mochten zelf de zoete smaak ervaren.

Vervolgens gingen we op weg naar de gouden driehoek. Een drielandenpunt met Thailand, Laos en Myanmar. Maar eerst namen we een kijkje in de noordelijkste stad van Thailand Mae Sai bij de grens met Myanmar. Er stond een file met volgeladen auto's. Allemaal mensen die belastingvrij hun inkopen in Thailand doen en vervolgens dat gaan verhandelen in Myanmar. De grens is elke dag van zes tot zes open. Na de gouden driehoek reden we langs de Mekong rivier naar de witte tempel.

De bouw van de witte tempel begon in 1997 en de tempel is een paar jaar geleden gedeeltelijk verwoest door een aardbeving. Momenteel wordt hij nog steeds gerestaureerd. De tempel is verblindend wit om de puurheid van de Boeddha uit te drukken. De muurschilderingen in de tempel bevatten donkerder waarschuwingen tegen lust, hebzucht en verslaving aan alcohol en drugs. Ín de tempel zijn ook schilderingen te zien van de aanslag op het WTC, en cartoonfiguren zoals Superman, Spider-man en andere striphelden.

Als laatste namen we een kijkje bij een geiser die zijn water flink omhoog spoot. In de bron ernaast kan je een eitje in zeven minuten koken. Het rook er 'lekker' naar zwavel.

We hebben vandaag enorme mazzel gehad met weer. Regelmatig regende het als wij in de auto zaten, maar wij hadden het telkens droog als we uitstapten.

Morgen vliegen we via Bangkok naar Laos. Hopelijk hebben we het daar net zo naar ons zin.

• 13 Juli 2015 - 23:23

Rosalie:

Bijzonder hoor, die ringen. Anti-wilde dieren en/of schoonheidsideaal (heb even gegoogled :-P); het lijkt me iig pijnlijk.
    Gave foto's en veel plezier op jullie volgende locatie!

• 16 Juli 2015 - 09:33

Hans/Ria:

Ben wat laat met reageren maar geloof het of niet wij hebben het soms nog druk. Thailand afgesloten met een bezoek aan het N. De bergstammen, de longnecs het kwam na het lezen van jullie verhaal weer allemaal naar boven. Ook het eitje koken in de warme bronnen. Ik ga nu naar jullie volgende verhaal.

Tags: Chiang Rai

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.