Lekker hapje eten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Lekker hapje eten - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Lekker hapje eten

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

25 Juli 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanmorgen namen we met pijn in ons hart afscheid van het prachtige hotel met het ontzettend vriendelijke personeel en de stad Siem Reap. We werden uitgezwaaid toen we met de taxi naar Phnom Penh vertrokken. Dit hotel scoort een 10 voor klantvriendelijkheid. Waar krijg je een mobiel van het hotel mee met het telefoonnummer van het hotel geprogrammeerd en de opdracht te bellen als er iets aan de hand is? Daar dus.

We hadden dit keer gekozen voor een privé-taxi. Iets duurder, maar sneller en we hadden niet zo’n zin in het veevervoer van de minibus. In een mooie Lexus verlieten we al snel de stad. Onze chauffeur was jong en ietwat onbezonnen. Het recht van de sterkste gold duidelijk op de snelweg en hij toeterde er dan ook flink op los. Rechts en links inhalen moet kunnen. Inhalen via de vluchtstrook ook, toch? En dat terwijl er langs de snelweg hele jonge kinderen spelen of fietsen. Sowieso reed er van alles op de snelweg. Hele gezinnen op de brommer, ossenkarren en paard met wagen. Mensen en honden staken op hun dooie gemakje over terwijl de auto’s met 100 km/u voorbij scheurden. Ook zagen we verschillende bruiloftsfeesten waarbij de partytent gewoon een deel van de weg innam.

Na een kleine vier uur rijden kwamen we aan bij Skuon, een klein plaatsje 75 km ten noorden van de hoofdstad Phnom Penh. Het staat gekend als 'Spiderville' of het 'spinnendorpje'. Het is bekend vanwege zijn gefrituurde spinnen. Zowel de lokale bevolking als buitenlandse bezoekers maken een stop hier om de spinnen te zien en te kopen. Onder het juk van de Rode Khmer werden de verhongerende Cambodjanen gedwongen om dingen te eten die ze anders nooit in hun mond hadden gestopt. Zo joegen ze bijvoorbeeld op de enorme vogelspinnen die overal in het land te vinden zijn, om de beesten vervolgens te doden en als maaltijd te bereiden. Tegenwoordig kun je in Cambodja voor omgerekend 6 eurocent gefrituurde spinnen kopen. Kinderen die vaak niet veel ouder zijn dan twaalf jagen op de dieren en proberen op die manier hun familie te onderhouden. De spinnen zijn groot, zwart en harig. Echter zij zijn ook zeer goed van smaak ( smaakt een beetje naar kip ) en bijzonder lekker en de Cambodjanen beschouwen het als een échte lekkernij. Het frituren van de spinnen vernietigd het gif van de tarantula. De spinnen werden ook gebruikt in traditionele geneesmiddelen en zouden goed zijn voor hart en longen.

Ook werden er diverse gefrituurde insecten verkocht, maar het meest bizar zijn misschien wel de eenden embryo's of 'balut' die men ook graag eet. De balut is een delicatesse in meerdere gebieden van Zuidoost-Azië. Een balut-ei is een bevrucht eendenei met een bijna volledig ontwikkeld embryo, dat wordt gekookt. Men zegt dat het eten van een balut-ei de geslachtsdrift opwekt.

Wij lieten het eten aan onze neus voorbij gaan en gingen weer verder op weg. De weg was over het algemeen geasfalteerd, maar er waren ook hele stukken bij die niet geasfalteerd waren en waar de rode grond voor enorme stofwolken zorgden. De bomen naast de weg zagen helemaal rood. Na een ruime vijf uur hadden we de 315 km overbrugd en kwamen we bij het hotel aan. Het was inmiddels twee uur, maar we konden nog niet op de kamer. Dan maar even lunchen. Nadat we ons hadden geïnstalleerd ( lees koffers open gegooid ) op de kamer gingen we naar het zwembad. Rond vijf uur namen we even een kijkje in de omgeving van het hotel. De eerste indruk is dat het een drukke stad is, maar dat is ook logisch. Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja en telt ongeveer twee miljoen inwoners. De stad werd voordat de rode Khmer aan de macht kwam lang gezien als één van de mooiste steden in Azië. Phnom Penh is in veel dingen een stad van uitersten. Tijdens het regime van de rode Khmer werden alle hoogopgeleide inwoners en diens familieleden opgepakt en vastgezet in de Tuol Sleng gevangenis. In deze gevangenis werden ze mishandeld en uiteindelijk vermoord. Hun lijken kwamen vervolgens terecht op de bekende Killing Fields. De genoemde geschiedenis staat in groot contrast met de vriendelijkheid van de bevolking. En waar het verkeer soms een grote chaos is, hangt er vooral s-avonds een relaxte sfeer. De bevolking is over het algemeen heel vrolijk en dit geeft de stad een aangename sfeer. Ook de ontelbare hoeveelheid aan Cambodjaanse fietstaxi’s draagt bij aan deze drukke, maar vriendelijke sfeer.

• 25 Juli 2015 - 13:54

Patricia:

Stoer hoor om vogelspin te eten,maar het is natuurlijk ook wel belangrijk als je naar deze landen gaat om dit te proberen.
    Geniet van jullie laatste dagen daar!

• 25 Juli 2015 - 19:04

Gre:

"Erg spannend allemaal, jullie hebben al veel gezien. Daar zal wel weer een mooi fotoboek van komen", aldus ma. Opgetekend door Ingrid
    Groetjes van ons allebei

• 25 Juli 2015 - 19:56

Anke:

Iehwwwwww, Hannah's reactie!! Dat doe je toch niet

• 27 Juli 2015 - 10:18

Hans/Ria:

Jongens hier ben ik snel mee klaar, "Geef mijn portie maar aan Fikkie" Gr.

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.