Luie dag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Luie dag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Luie dag

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

24 Juli 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanmorgen hebben we de stad een beetje bekeken. We zagen de rivier Stung Siem Reap die de stad in tweeën verdeeld. De rivier deed ons meer aan de Noordersingel in Rotterdam denken dan aan een rivier. In het noordoosten ligt het Jayavarman VII Children Hospital dat maar liefst 1100 bedden heeft. Voor de ingang stond een lange rij wachtenden. Het ziekenhuis is een van de succesvolle initiatieven van dr Beat Richner, die zich het lot van arme Cambodjaanse kinderen aantrekt. Het ziekenhuis wordt vrijwel geheel gefinancierd door de beatcello concerten van de dokter. Gisteren zagen we langs de weg een bloeddonorpost. Onze gids vertelde toen dat als je bloed gaf, je kinderen recht op medische zorg hadden.

We namen ook een kijkje bij The Killing Fields. Later deze vakantie komen we nog bij de Killing Fields in Phnom Penh, maar hier kreeg je ook al een goede indruk van de wreedheden. Over het geïsoleerde regime van Pol Pot was aanvankelijk niets bekend, maar na verloop van tijd werd het voor de buitenwereld duidelijk wat er in Cambodja gebeurde. Onder het bewind van de Rode Khmer vielen er 1 700 000 doden (1975 - 1979) te betreuren. In Cambodja werden zo'n 400 velden gevonden, waar meerdere massagraven zijn. Ze liggen verspreid door het land. Deze moordvelden noemen we de "Killing Fields". We lazen o.a. dat 70% van de huidige bevolking na 1979 is geboren. Je ziet dan ook nauwelijks oudere mensen hier.

Ook kwamen we bij een park waar bruidsparen werden gefotografeerd terwijl boven hun hoofd duizenden vleermuizen en een groot bijennest hingen. Het was ook wel mooi om te zien dat vlakbij een bruidspaar een berg afval lag. Ik neem aan dat die afvalberg niet op de bruidsfoto’s komt. Naast het park was een enorme kitscherige tempel.

Inmiddels was de temperatuur flink gestegen en gingen we terug naar het hotel. Daar kleden we ons om en gingen naar het zwembad. Iedereen lag in de schaduw, maar ik ging lekker in de zon liggen. Nog geen vijf minuten hield ik dat vol. De zon brandde flink. Op mijn telefoon zag ik dan ook dat de uv-index 11 was. Ter vergelijking, in Nederland is het maar af en toe uv 7. Ik lag dus ook snel naast Rob in de schaduw. In de namiddag genoot Rob nog een keer van een massage.

Morgen gaan we naar Phnom Penh en verlaten met pijn in ons hart dit hotel. Hier willen we zeker nog een keer terug komen. Ik snap nu dat het hotel met een 9,9 wordt gewaardeerd op Booking.com. Sowieso willen we terug naar Laos en Cambodja. Twee landen die ons hart hebben gestolen.

P.S. bedankt voor alle leuke reacties. We lezen ze graag.

• 24 Juli 2015 - 14:04

Rosalie:

Wat een interessante info staat er toch altijd in jullie verslagen. Mooi foto's ook weer. Leuk, zo'n kijkje in jullie vakantie.
    Groetjes!

• 25 Juli 2015 - 22:50

Inge:

Wat een belevenissen allemaal.Een top vakantie zo te zien.En begrijp ik het nou goed.Jij staat je massage af aan Rob

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

We gaan weer naar Azië

Over 50 dagen vertrekken wij weer richting Azië. Dit keer gaan wij naar drie verschillende landen: Thailand, Laos en Cambodja. Het beloofd een zeer gevarieerde reis te worden. We reizen langs dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. We bezoeken prachtige steden die een koloniale sfeer uitademen en laten ons hopelijk overweldigen door de serene rust in de tempels, met als hoogtepunt Angkor Wat in Cambodja.

Het startpunt is Bangkok met tempels tussen de wolkenkrabbers, grote shopping malls, het uitgebreide nachtleven, chaotische verkeer en de kleurrijke markten. Daarna vertrekken we naar het noorden van Thailand: Chiang Mai, een heel prettige stad. Belangrijke trekpleisters zijn hier de kilometerslange avondmarkt en tientallen tempels. De schitterende natuur vormt een contrast met de stad.

Daarna verlaten we Thailand en reizen af naar Laos. Laos is met slechts zeven miljoen inwoners één van de dunbevolkte landen in Azië. In vergelijking met buurlanden als China en Thailand is Laos een stuk rustiger. In Laos ontbreken dan ook de echt grote steden. De meeste bewoners wonen op het platteland en zijn in de agrarische sector actief. Het land was namelijk lange tijd geïsoleerd van de buitenwereld. Pas sinds 1990 mogen toeristen de grens van Laos oversteken.

Een week later laten we Laos alweer achter ons en is Cambodja ons doel. Cambodja is sfeervol en fascinerend en nog niet ontdekt door het massatoerisme en heeft veel te bieden. Niet alleen de prachtige Aziatische bouwwerken, zoals het beroemde tempelcomplex Angkor Wat en de Zilveren Pagode, maar ook Frans koloniale gebouwen en The Killing Fields.

We gaan jullie weer op de hoogte houden middels deze weblog.