Trap, na trap, na trap …….. - Reisverslag uit Dali, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Trap, na trap, na trap …….. - Reisverslag uit Dali, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Trap, na trap, na trap ……..

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

08 Juli 2013 | China, Dali

Wij vertrokken vandaag naar Dali, een autorit van 180 km. We reden dwars door de bergen wat zorgde voor mooie vergezichten en onverwachte ontmoetingen zoals een kudde geiten op de weg. Later kwamen we ook nog een geitenhoeder met geiten tegen en bij een afgraving stonden allemaal legertanks. Na vier uur rijden kwamen we aan bij het hotel. Wederom een prachtig hotel en dito kamer.

Dali ligt nog zuidelijker in de provincie Yunnan. Yunnan is een van de meest exotische provincies van China. Een blik op de kaart leert waarom: ze grenst in het westen aan Birma, in het zuiden aan Vietnam en Laos en in het noorden onder meer aan Tibet. Het is een bergachtig gebied waar diverse etnische groepen wonen, door de Chinese regering aangeduid als 'minderheden'. Elk met eigen klederdracht en een eigen dialect of taal.

Dali bestaat uit een oud en nieuw deel. In en rond Dali wonen vooral Bai. Voor zover ze nog niet in spijkerbroek rondlopen, zijn de jonge vrouwen herkenbaar aan hun rood en blauwe kleding en de opvallende hoofdtooi. Aan een muts met een lange witte staart is te zien dat de vrouw nog ongetrouwd is. De oudere vrouwen dragen alleen blauwe of zwarte kleding. In de bergen rondom Dali wordt marmer afgegraven.

Vanmiddag gingen we naar de Drie Pagodes, een half uurtje vanaf het hotel lopen. De oudste pagoda werd in 840 gebouwd en is 70 meter hoog. De andere twee dateren uit de 10e eeuw. De Pagodes lagen in een prachtig park. Al lopend kwamen we bij een tempel aan. Daar stonden ook wagentjes om je rond te rijden. Dat leek ons onzin, we gingen wel lekker lopen. Terwijl wij dus in die eerste tempel waren, zagen we dat een stukje hoger nog een tempel was. En elke keer was er weer een tempel achter. Enfin, bij elkaar waren het iets van acht tempels. Elke keer dachten we de laatste te hebben gezien en lag er nog een tempel achter. De een was nog mooier dan de ander. In de tempels stonden prachtige gouden beelden. Op de terugweg hebben we de treden geteld. Het waren dus ruim 1000 treden omhoog naar de bovenste tempel. Op karakter hebben we het laatste stukje gelopen, want we zitten hier ook nog eens op een hoogte van haast 2000 meter. Maar wat was die laatste tempel prachtig. Binnenin stonden tientallen meters hoge beelden en er was mooie muziek te horen. We waren er echt even stil van. En dat was echt niet alleen omdat we buiten adem waren. Ook het uitzicht op de stad en het Erhai meer was erg mooi. Dus het was het afzien wel waard. Terug ging uiteraard een stuk makkelijker. Op de weg naar het hotel hebben we nog wat drinken, chips en koekjes ingeslagen. Die hadden we wel verdiend vonden wij.

• 08 Juli 2013 - 13:12

Ma En Pa:

Weer een fantastisch reisverslag. Je moeder heeft het al gemaild, we willen nu alleen nog maar foto's met een blauwe lucht.Wat zullen jullie een goede conditie hebben met al die rode bloedlichaampjes op grote hoogte opgedaan.

• 09 Juli 2013 - 08:00

Nan:

Ha lieve schoonzus en zwager.... Wat een prachtige verhalen en prachtige foto's! Ik zeg de reisvoorbereiding, route en foto's nemen we over en gaan het ook keer doen! Echt fantastisch. Geniet ervan en tot snel! X

• 14 Juli 2013 - 17:19

John Sleijpen:

Ben nu weer helemaal bij met het lezen van je verslagen , wat een tempels staan er daar zeg, het is een schitterend reisverslag, ga zo de video's bekijken, je foto's zijn prachtig dus zullen de video's ook wel schitterend zijn, geniet ze verder