Een dag van uitersten. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Een dag van uitersten. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Een dag van uitersten.

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

18 Juli 2013 | China, Sjanghai

Zo zit je tussen de rijstvelden en zo ben je in de wereldstad Shanghai. Toen we vanmorgen wakker werden, zaten we in de wolken. Vanuit het dal kwamen de wolken omhoog. Was een mooi gezicht. Gisteren hadden we al de taxi en 2 kruiers besteld, maar toen we om half elf beneden kwamen, bleek dat het niet geregeld was. Even later gingen we dan toch op pad. We hadden dezelfde kruiers en weer moest de vrouw de zwaarste koffer nemen. Doen wij in Nederland toch beter. Eerst moesten we 30 minuten naar beneden lopen. We namen een andere weg waar ik persoonlijk niet echt blij van werd. Regelmatig liepen we langs dieptes en daar hou ik niet echt van.

Eenmaal beneden stond de taxi op ons te wachten. Daar wachtte beproeving nummer twee voor mij. Op de heenweg bleek dat het laatste half uur best gevaarlijk was om te rijden. Daarbij hadden we toen ook een achterlijke chauffeur die ging sms-en vlak voor een bocht. Gelukkig reed deze chauffeur beter, maar toch bleef het een eng stuk. In maart en april is hier zoveel regen gevallen dat er veel aardverschuivingen waren. Daardoor is de weg erg slecht geworden en wordt die nu weer opgeknapt. Resultaat een weg met losse kiezels. Maar alles ging goed en rond half twee waren we op het vliegveld. Daar moesten we wachten op de vlucht van 16.30 uur naar Shanghai. In de vertrekhal was het lekker warm ( 26 graden ). Ruim twee uur later landden we in Shanghai en gingen we als echte wereldreizigers met de metro naar het hotel. Waar we echter geen erg in hadden, was dat het spitsuur was. Maar wij en de koffers hebben het overleefd. Vervolgens nog een kwartiertje lopen naar het hotel. Ondertussen genoten we al van de skyline van Shanghai.

Shanghai is de grootste stad van China en heeft maar liefst ruim 23 miljoen inwoners. De stad heeft onmiskenbaar een kosmopolitische uitstraling die je bijna doet vergeten dat het in een communistisch land ligt. Shanghai heeft het allemaal: hypermoderne en hippe nachtclubs maar ook intieme Chinese restaurantjes, glinsterende wolkenkrabbers maar ook een romantische Franse wijk, de duurste merkkleding maar ook rommelige Chinese bazaars, flitsende zakenmensen maar ook oude Chinezen die tai chi beoefenen.

Het hotel is een statig hotel en in 1846 gebouwd en kijkt uit op de Bund. De Bund was in het pre-communistische tijdperk het financiële centrum van het Verre Oosten. Er staan indrukwekkende koloniale gebouwen, terwijl aan de overkant van de rivier de moderne wolkenkrabbers je tegemoet stralen. Nadat we ons hadden geïnstalleerd, hebben we nog even over de Bund gelopen.

De foto's van de afgelopen dagen staan inmiddels ook online.

• 18 Juli 2013 - 18:59

Anke:

Wij zitten inmiddels in Frankrijk, wat ook erg lekker relaxed en mooi is! Maar zulke verhalen en foto's kan ik hier niet maken hoor!! Geniet er lekker van en dan doen wij dat ook hier en lezen jullie verhalen ook in Frankrijk! Xxxxx

• 18 Juli 2013 - 21:18

Diny De Roo:

Wat een prachtig land, de foto,s bewijzen het.
    Wij fietsen momenteel in het warme( 29 graden) Drenthe.
    Geniet nog ff, doen wij ook.

• 18 Juli 2013 - 22:05

Rosalie:

Leuk stuk! Gaaf dat jullie nu in Shanghai zijn! Genietze!
    En jeetje, dat kleine vrouwtje met die zware koffer... :-O

• 19 Juli 2013 - 02:51

Rob En Peggy De Haan:

Dank jullie wel. Het blijft leuk om alle reacties te lezen.

@Anke; heel veel plezier!

@Diny; lekker genieten van het mooie weer in her mooie Drente

• 19 Juli 2013 - 09:07

Ingrid:

Mooie en soms spannende belevenissen daar voor jullie. Hoe lang blijven jullie in Shanghai ? Lijkt me allemaal heel indrukwekkend, al die vreemde en bijzondere dingen die jullie zien. Je hebt heel wat te verwerken denk ik. Niet alleen wat foto's betreft. Wij zijn nu bij Tesse op Vlieland. We overnachten in een heel mooi B&B. Met het zonnetje hier wanen we ons soms op een tropisch eiland!