Waanzinnig mooi..... - Reisverslag uit Guilin, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu Waanzinnig mooi..... - Reisverslag uit Guilin, China van Rob en Peggy Haan - WaarBenJij.nu

Waanzinnig mooi.....

Door: Peggy

Blijf op de hoogte en volg Rob en Peggy

16 Juli 2013 | China, Guilin

Vanmorgen ging voor het eerst iets mis qua afspraken met hotels. Het plan was dat wij om elf uur zouden worden opgehaald door een taxi vanuit ons nieuwe hotel. We stonden gezellig te kletsen met de Belgische eigenaar van het oude hotel en hij raadde ons aan om even te bellen met het hotel toen de taxi niet op tijd was. Michelle van de receptie was zo vriendelijk om te bellen met ons nieuwe hotel. Maar goed ook, want de taxi stond gepland voor morgen. Beetje raar als je vandaag aankomt, maar oké. Gevolg was wel dat we vier uur moesten wachten totdat de taxi er zou zijn. We kozen voor een andere optie, namelijk een (duurdere ) taxi vanuit het oude hotel. Na een half uurtje kwam die ons ophalen en gingen we op weg.

Rond vier uur kwamen we aan in Ping'an, een klein dorpje gelegen op een helling van 's werelds grootste, hoogste en meest uitgestrekte rijstterrassengebied (Long Ji). Midden in een boerendorpje liggen rijstvelden die op het hoogste punt meer dan 1200 meter hoog zijn. De rijstterrassen van de “Ruggengraat van de Draak” behoren tot de mooiste landschappen in China. De heuvels hier worden bewoond door Zhuang en Yao-minderheden. Het is een pittoresk dorp met traditionele houten huizen waarin vooral de Zhuang wonen. De rijstterrassen zijn een ongelooflijk kunstwerk. Geen bergkammetje wordt onbenut gelaten.

De taxi bracht ons tot het begin van het dorp. Het dorp is geheel autovrij. Om bij het hotel te komen, moesten we flink trappen lopen. Beetje lastig met onze koffers, maar daar hebben ze hier wat op bedacht. Oude vrouwtjes en mannetjes brengen het voor een gering bedrag naar boven. De zwaarste koffer ( ongeveer 22 kg ) werd gedragen door een oudere vrouw die zelf waarschijnlijk nog geen 45 kg woog. Haar man, kilootje of zeventig, nam de lichtste koffer. Het was een half uur klimmen en ik heb Rob wel een stuk of tien keer horen zeggen: “wat een respect heb ik voor die vrouw”. In een straf tempo liep ze naar boven. Wij kwamen bezweet boven met alleen maar een fototas en computertas op de rug en bij het echtpaar zag je geen zweetdruppel. Ongelooflijk.

Op de kamer kwamen wij er achter dat het beloofde Wi-Fi niet aanwezig was. Balen, want nu moesten we naar beneden voor internet. Op zich niet zo’n probleem, maar Rob en ik schelen nogal qua slaapritme. Ik ben vaak tussen zes en zeven uur wakker en ga dan op internet op zoek naar leuke uitstapjes, restaurantjes enz. Ook het nieuws en weerbericht wordt uitgebreid gecheckt. Aangezien ik haast door mijn boeken heen ben, was de kans groot dat ik Rob dan eerder dan negen uur wakker zou maken voor het ontbijt. Gelukkig ( vooral voor Rob zijn nachtrust ) kregen we vanavond een Wi-Fi code van het restaurant waar we aten. En laat dat nou op onze kamer ook nog werken. Iedereen blij. Nu maar hopen dat de restaurant eigenaar zijn internet niet afsluit als hij weg gaat.

Voor het diner hebben we nog een wandeling in de omgeving gemaakt naar een uitkijkpunt. Ondanks dat het niet helemaal helder was/of de wolken laag hingen was het uitzicht erg mooi. Kortom, ook hier komen we onze tijd wel door.

Vanmorgen heb ik een paar foto's kunnen uploaden.

• 17 Juli 2013 - 06:40

Nancy Follens:

zaterdag a.s. vertrekken we naar Zuidwest China - ons reisverloop is redelijk analoog met dat van jullie -
    Jullie leuke reisverslag doet ons nog meer popelen om te vertrekken !!!!
    We stellen ons nog vragen omtrent ontbijt : geraken jullie makkelijk à ontbijt - welke is de inhoud ?
    groetjes en nog fijne dag daar aan de andere kant vd wereld !

• 18 Juli 2013 - 03:18

Rob En Peggy De Haan:

Beste Nancy,

Het ontbijt verschilt maar als het niet in het hotel kan, kan je ook in de buurt tegen een goede prijs lekker ontbijten. Chinees ontbijt is overigens ook heel erg lekker een goed begin van de dag. Het is momenteel is veel gebieden meer dan 30 graden en dus is drinken heel belangrijk en neem DEET mee want de muggen weten je te vinden.

Beijing heeft voor ons een negatief punt gegeven waar het ging om een mannetje in een soort scootmobiel die onze vertelde voor 3 RMB naar de poort te brengen omdat de andere poort gesloten was. Die heeft ons opgelicht en mij er van overtuigt dat een taxi een betere keus was geweest. Het heeft ons 600 RMB gekost omdat deze man ons binnen een wijk bracht en zijn maat al stond te wachten. Dit was tot dusver de enige wanklank in dit mooie gastvrije land. Overigens is dit meer Nederlanders overkomen.

Wij wensen jullie een hele fijne vakantie toe en een hele goede veilige reis. Houden jullie ook een verslag bij ? Dat willen we graag volgen. Mooi voor onze wellicht volgende reis.

• 19 Juli 2013 - 07:45

Nancy Follens:

Hartelijk dank voor deze extra tips !
    We sturen jullie na onze reis uirgebreid verslag met onze ervaringen
    Bij deze wensen we jullie alvast een behouden thuiskomst